Žolininkas Tauras Mekas
Tauras Mekas
Vaistažolės sudaro tik trečdalį lietuvių tautinės vaistininkystės
Tuo įsitikinęs Lietuvos medicinos ir farmacijos istorijos muziejaus direktorius Kauno medicinos universiteto daktaras Tauras Mekas. Pasak jo, tautinė vaistininkystė (tai tautos patriarcho Jono Basanavičiaus sukurtas terminas) buvo pakankamai efektyvi, jeigu būtų buvusi kitokia, apie ją visai nekalbėtume, nes lietuviai paprasčiausiai nebūtų išlikę.
Tad kas gi ta tautinė lietuvių vaistininkystė?
Rašytinės žinios apie tautinę lietuvių vaistininkystę mus pasiekia iš XVI amžiaus raštų. Jos atsitiktinės ir labai glaustos. Autorių požiūris į ją arba neigiamas (kaip į prietarus ir pagoniško tikėjimo liekanas), arba pilnas susižavėjimo (kaip į įdomybę, žinias, kuriomis galima pasipuikuoti). Tautinėje vaistininkystėje naudotas vaistines medžiagas galima suskirstyti į tris grupes: augalinės, gyvūninės ir mineralinės kilmės. Daugiausia žinome apie augalinės kilmės vaistines medžiagas, bet nereikia galvoti, kad būtent jos buvo svarbiausios. Nerasime žmogaus, kuris nėra gydęsis gyvūniniais produktais. Valgėte lašinius, kepenis? Gėrėte karštą pieną su medumi? Tai vis liaudies medicinos vaistai. Bet svarbiausia turėjo būti ne vaistai, o pokalbis su ligoniu, bandymas suprasti ligos priežastis ir paskatinti žmogų jas įveikti.
Kaip galėjo gydyti jokių mokslų nebaigusios moterėlės-žolininkės?
Gydė žiniuoniai ir žolininkai.Tų žmonių kvalifikacija buvo pakankamai aukšta. Žolininkų grandis gydė nedidelių miestelių ir kaimų žmones. Jie dirbo uždaroje bendruomenėje, gydantis žmogus pažinojo ne tik patį ligonį, bet ir jo senelius ir tėvus, nusimanė apie paveldėjimą, ką dabar vadintume genetika, žinojo, kad žmogus yra tik įrankis aukštesniųjų jėgų rankose, puikiai suprato, kad kiekviena liga turi savo priežastis. Tas pokalbis, kas, kodėl nutiko žmogui, būdavo svarbiausia.
Kaip vertinate tradicinės liaudies medicinos situaciją šiandien?
Liaudies medicina gyvuoja. Drįstu pasakyti, kad ji mažai tepasikeitė. Ir Kalvarijų turguje Vilniuje, ir Žaliakalnio turguje Kaune rasime moterų, pardavinėjančių vaistažoles. Paprašę, neabejoju, gautumėte ir spiritu užpiltą gyvatę ar rupūžę. Tais senaisiais gydymo būdais pasitinkinčiųjų Lietuvoje buvo, yra ir, ko gero, bus dar ilgai.
Ką manote apie paplitusią nuomonę, kad vaistažolės ir kitos liaudies medicinos priemonės yra švelnus vaistas, jeigu nepadės, tai bent nepakenks?
Manau, kad tai yra klaidingas požiūris, kaip ir įsitikinimas, kad žmogų vien vaistažolės gali išgydyti. Pagalvokime, kiek yra mirtinai nuodingų augalų. Ne tik šių nuodingų augalų, visų vaistinių medžiagų dozavimas turi būti labai tikslus. Mane kraupina, kai dabar pseudomedikai garbina kelis nuodingus augalus, kaip neva gydančius vėžį, sunkias širdies ligas. Jų preparatai ligoniui gali būti paskutinis gėrimas gyvenime.
Tad kaip atskirti žolių žinovą nuo apsišaukėlio?
Jei žinočiau atsakymą į šį klausimą, būčiau jau ne paprastas mirtingasis. Pažįstu daug diplomuotų homeopatų, kurie kurdami naujos sudėties vaistą daug svarsto, ar nepakenks žmogui. Manau, kad tas atsakomybės jausmas ir galėtų būti skiriamasis bruožas tarp tikro žinovo ir apsišaukėlio. Dabar žolininkystė kai kam tapo puikiu verslu. Kai jokio išsilavinimo neturintis žolininkas ar žolininkė imasi gydyti sunkius onkologinius ligonius ar širdininkus, įtariu, kad jie turi daug drąsos ir mažai širdies. Bet dėl to tikrai kalta ne liaudies medicina, o kai kurių žmonių gobšumas, meilė pinigui ir neatsakingumas.
Lietuvoje galiojo idealistinė nuostata, kad už gydymą vaistažolėmis negalima imti pinigų. Ar ji negali padėti atskirti žinovą nuo apsišaukėlio?
Dar prieš porą metų kalbėjausi su žolininke iš Dzūkijos, kuri aiškino, kad jeigu už gydymą paims pinigų, Dievas atims iš jos šią savo dovaną, galimybę padėti žmonėms. Daug kam kyla klausimas, kaip tada žolininkai išgyvendavo, jei negalėdavo imti užmokesčio? Iš savo ūkelio ir dovanų – „gastinčiaus“. Vilniaus vaistažolių turgelyje pardavinėdami vaistažoles žolininkai net nesakydavo, kiek jos kainuoja, o tiesiog padėdavo kraitelę, į kurią pirkėjas įmesdavo tiek, kiek gali. Tai užfiksavo Stepono Batoro universiteto profesoriaus Jano Mušinskio raštai. Žolininkai sulaukdavo ne užmokesčio, o tiesiog aukos, padėkos. Manau, kad dabar tokie „kyšiai“ medikams kaip konjakas, saldainių dėžutės yra ne sovietmečio, o to senojo įpročio dovanomis atsilyginti gydytojams, palikimas.
Ar svarbiausia ligų priežastis yra nervai, ar prastas virškinimas?
Turbūt svarbu ne tiek tai, kiek gebėjimas suprasti, kad dėl ligos kaltas pats žmogus, o ne valdžia, artimieji, draugai ar priešai. Nori būti sveikas, sutvarkyk savo bėdas, susitaikyk su aplinkiniais, valyk organizmą, keisk mitybą, tik tada padės vaistai ir vaistažolės. Jos – tik paskutinė grandis, gali padėti maždaug 30 procentų, ne daugiau.
Kartą per metus „Gyvosios archeologijos“ dienose Kernavėje tampate liaudies medicinos praktiku, pasakojančiu apie vaistinius augalus ir iš jų pagamintą šimtmečių tradicijas turintį vaistą „Trejos devynerios“?
Nors tai darau jau devynerius metus, savęs jokiu būdu nevadinu žolininku, apie gydymą gyvūninės kilmės medžiagomis išmanau daug daugiau nei apie gydymą vaistažolėmis. Mano daktarinė disertacija – gyvūninės kilmės medžiagos lietuvių tautinėje vaistininkystėje. Pats gyvačių negaudžiau, nedariau rupūžės antpilų, rėmiausi archyviniais ir spausdintais šaltiniais. O „Trejos devynerios“ – pagonybės laikus menantis žodžių junginys, kurio platybės šiuolaikinis protas jau neaprėpia. Todėl paplito aritmetinis aiškinimas – dvidešimt septyni komponentai ir tiek. Tai kaip užkalbėjimas, kaip burtažodis. Kiekvienas žolininkas turėjo savas trejas devynerias. Lietuviai nuo seno valgė sunkų maistą, tad skrandžiams reikėdavo pagalbos. „Trejos devynerios“ būtent ir padėdavo virškinti. Šio vaisto senovinis pavadinimas išsaugotas, o apie jo sudėtį kuriamos pasakos. Vieni sako, kad tai lietuviškų žolelių, šaknelių ir žiedų mišinys, tačiau užtenka žvilgtelėti į senosios Palangos vaistinės knygas ir pamatysime, kad vos keli iš „Trejes Dewineris“ sudėtyje esančių vaistinių augalų aptinkami Lietuvoje. Dvidešimt septynios vaisto sudedamosios dalys taip pat nėra auksinė taisyklė. Tarkim Griuningo „Trejose devyneriose“ yra 29 sudėtinės dalys. Mano mokytojas docentas Alfonsas Kaikaris prie vaistinėse įsigyto mišinio pridėdavo dar keletą kvapiųjų augalų, ir vaistas „nušvisdavo“.
Žolininkams buvo keliama nemažai reikalavimų?
Nes gydymas – labai rimtas dalykas. Nuo vaistažolių paruošimo priklauso, kaip jos veiks. Viskas prasideda jau nuo rinkimo – senovėje augalus galėjo rinkti tik giedros nuotaikos žmonės, su geromis mintimis, tam tikru laiku ir tam tikrose vietose, laikydamiesi įvairiausių taisyklių. Kai kuriose Dzūkijos vietose akcentuota, kad žolininke negali būti vaisingo amžiaus moteris, o tik mergelė, kuri dar neserga mėnesinėmis arba garbaus amžiaus savo vaisingumo funkciją jau atlikusi moteris. Visose Lietuvos regionuose žinota, kad mėnesinių dienomis moteris negalėjo nei gydyti, nei liestis prie vaistažolių.
Kodėl kai kur akcentuota, kad žolininke negali būti vaisingo amžiaus moteris?
Nes tuo gyvenimo etapu joms reikia labai daug energijos skirti kitkam, vaikui pradėti ir užauginti, o renkamų augalų jėga suplūsta į jų rankas, taigi ligoniams mažai telieka.
Kur riba tarp liaudies medicinos ir šiandieninių žolininkų?
Prieš porą metų Kauno medicinos universiteto studentė Živilė Petkevičiūtė rašė magistro darbą apie liaudies medicinos tradicijas. Ji nedideliame Žemaitijos miestelyje aptiko kelias dešimtis vaistažolių paslaptis žinančių ir vaistažoles vartojančių žmonių. Visoje Lietuvoje jų tūkstančiai. Ne visų jų žinios paremtos senosios liaudies medicinos tradicijomis. Po spaudos draudimo buvo pradėta leisti nemažai kalendorių, kuriuose spausdinta įvairių liaudies medicinos receptų. Kai kurių žolininkų pateikiami kaip iš savo senelių išgirsti patarimai yra tiesiog pažodžiui atpasakoti iš aprašytų „Naminio gydytojo“ kalendoriuje ar kituose to laikotarpio leidiniuose.Tai, kas vyksta visuomenėje, spausdinama periodikoje, turėjo ir tebeturi daug įtakos vadinamajai liaudies medicinai.
Esate cheminių ar natūralių vaistų šalininkas?
Nesu tik fitoterapijos ar homeopatijos šalininkas, nors šiems vaistams teikiu pirmenybę. Jei rimtai susirgčiau, gulėčiau mirties patale, neabejotinai vartočiau antibiotikus ar kitus reikalingus stiprius vaistus – jokiu klausimu nesu fanatikas.